AUTOR: dr Radosław Kożuszek

TAGI:

szkolenia
Toruń
żywienie
zdrowie
degustacja
zapisy
galeria
trening
dieta
sylwetka
matella

Hydroterapia

Hydroterapia


Dla zdrowia i pięknej sylwetki


Woda ma znakomite właściwości terapeutyczne. Wpływa na stan ciała i ducha. W zależności od temperatury uspokaja lub pobudza, łagodzi ból i relaksuje. Aż trudno uwierzyć, ile leczniczych zabiegów można przygotować, wykorzystując wodę. Hydroterapia ma zastosowanie nie tylko w rehabilitacji, sporcie i rekreacji – niektóre zabiegi możemy przeprowadzić sami w warunkach domowych.

Hydroterapia znana jest od wieków, a „jeżdżenie do wód” było bardzo modne wśród europejskiej szlachty i arystokracji. Najbardziej znanymi popularyzatorami wodnych zabiegów byli Vincent Priessnitz, austriacki samouk w dziedzinie medycyny niekonwencjonalnej, oraz bawarski ksiądz Sebastian Kneipp – obaj żyjący w XIX wieku. To właśnie od nazwiska tego pierwszego pochodzi polskie słowo „prysznic”. Dziś coraz bardziej docenia się znaczenie wody w naszym życiu i jej zbawienny wpływ na organizm człowieka. Dlatego też ośrodki odnowy, próbując przyciągnąć jak największą liczbę klientów, powiększają gamę usług i urozmaicają formy zabiegów. W ofercie modnych klubów wellness znajdują się nie tylko tradycyjne zabiegi (sauna, łaźnie parowe, basen), ale także kąpiele w płatkach kwiatów lub z dodatkiem różnych soli mineralnych, olejków eterycznych czy zaparzonych ziół. Jednym z ciekawszych zabiegów jest floating, podczas którego unosimy się na powierzchni wody wysyconej solą. Możemy poczuć się jak po wejściu do Morza Martwego. Często takim zabiegom towarzyszą odpowiednie oświetlenie, zapach oraz muzyka. Zapewnia to niezapomniane doznania.

Zwolennicy hydroterapii jako metody leczniczej podkreślają fakt, że opiera się ona na wielotorowym działaniu wody na organizm człowieka (fizykochemicznym, mechanicznym, termicznym). W wyniku hydroterapii dochodzi do wymiany jonowej pomiędzy skórą a wodą, co niesie ze sobą pozytywne zmiany dotyczące całego organizmu. Ta metoda leczenia może przyjmować różne formy. Zazwyczaj kojarzy się z hydromasażami wykonywanymi w specjalnych wannach oraz różnego rodzaju natryskami. Jednak woda znajduje również zastosowanie przy okładach z chust i kompresach pomagających łagodzić ból związany z ranami, przeciwdziałać infekcjom, reumatyzmowi oraz obrzękom. Hydroterapia jest też powszechnie stosowana w ramach odnowy biologicznej i regeneracji potreningowej. W niektórych metodach hydroterapii wykorzystuje się ciśnienie hydrostatyczne. Długość wykonywanych zabiegów zależy od temperatury wody, wielkości powierzchni poddanej działaniu i czasu stosowania.

Chwila relaksu po ćwiczeniach

Działanie wody pomaga w walce ze zmęczeniem, zmniejsza ból będący wynikiem wysiłku oraz przyspiesza proces powrotu organizmu do prawidłowego stanu. Woda poprawia też samopoczucie i pomaga się zrelaksować. Najlepiej stosować hydroterapię wraz z pozostałymi elementami odnowy biologicznej. Wiele osób nie docenia roli odprężenia psychicznego po ciężkiej pracy czy ćwiczeniach fizycznych. Ćwiczą ciężko, coraz wyżej zawieszając sobie poprzeczkę. A relaks i wyciszenie są niezbędne. Odpowiednie połączenie wody, ciśnienia i temperatury przynosi korzyści sportowcowi chcącemu szybciej się regenerować. Dobrze jest, jeżeli po treningu siłowym mamy dostęp do basenu. Warto wtedy przeprowadzić 20-minutową sesję zabawy w wodzie, łącząc ją z sauną i natryskami. Znakomicie rozluźnia to spięte mięśnie, orzeźwia i zmniejsza zakwasy. Dzięki temu do następnego treningu możemy przystąpić z większym zapasem sił.

Zabiegom korzystnie działającym na nasze mięśnie są gorące natryski wodne (w temperaturze 38-41 st. C), które pobudzają przemianę materii i zwiększają potliwość, dzięki czemu pozwalają usunąć toksyny z organizmu. Ponadto polepszają ukrwienie i zapewniają dopływ składników odżywczych do mięśni. Natryski wodą o temperaturze 34-38 st. C pomogą rozluźnić mięśnie i zmniejszyć zakwasy oraz mogą być też przydatne w leczeniu bezsenności. Dobre efekty daje też łączenie natrysków zimnych i ciepłych. Najlepiej wykonywać je kilkakrotnie po każdym treningu i kończyć natryskiem letnią wodą, co doprowadzi do stabilizacji temperatury ciała. Taki zabieg sprawi, że nasze mięśnie będą bardziej elastyczne, a jego długofalowe stosowanie pozwoli nam skrócić przerwę między sesjami podczas treningu.

Warto zainteresować się także innymi formami hydroterapii. Do nich należą kąpiele perełkowe. Przeprowadza się je w letniej lub ciepłej wodzie w wannie wyposażonej w dysze powietrzne, przez które wypływają bąbelki powietrza (perełki). Delikatnie masują one skórę oraz mięśnie. Takie kąpiele działają korzystnie zwłaszcza na układ nerwowy oraz skórę. Zaleca się je po ciężkich treningach, kiedy napięcie nerwowe utrudnia przeprowadzenie skutecznej regeneracji. Nieco podobną formą wodnej regeneracji są szkockie bicze. Polegają one na punktowym natryskiwaniu ciała skoncentrowanymi strumieniami wodnymi o zmiennej temperaturze (35-40 st. C przez 3 minuty, a następnie 15-20 st. C przez 30 sekund; cykl ten powtarza się 2-3 razy). Szkockie bicze bardziej oddziałują na skórę i mięśnie niż natryski zmienne – mają charakter masażu i lepiej rozluźniają spięte po treningu mięśnie.

Kąpiele dla zdrowia

Pozytywny wpływ wody na nasze zdrowie jest związany również z jej temperaturą i działaniem termicznym. Tak prozaiczna czynność jak kąpiel również może korzystnie działać na nasze zdrowie. W zależności od celu, jaki chcemy osiągnąć, powinniśmy stosować rożną temperaturę wody:

  • Kąpiele w wodzie o wysokiej temperaturze (38-42 st. C) przeciwdziałają niedokrwieniu i zaparciom oraz pomagają uśmierzyć ból. Ciepła woda pobudza też proces ropienia i działa przeciwzapalnie. Taka kąpiel zmniejsza napięcie mięśni, przyspiesza akcję serca i oddech, działa napotnie oraz rozszerza naczynia krwionośne. Jednak ciepła woda nie wszystkim służy. Z gorących kąpieli powinny zrezygnować osoby z nadciśnieniem tętniczym oraz chorobami układu krążenia. Należy uważać na przyspieszenie akcji serca. Pamiętajmy też, by nie stosować takich kąpieli przed posiłkiem oraz bezpośrednio po nim. Warto wiedzieć, iż ludzki organizm źle toleruje temperatury wyższe niż 42 st. C, dlatego stosuje się je w terapii rzadko i pod ścisłym nadzorem lekarza (na przykład przy schorzeniach ginekologicznych). W przypadku kąpieli ciepłych i bardzo ciepłych zaleca się natryski, kąpiele częściowe, natryski strumieniowe (uśmierzające bóle na odcinku lędźwiowo-krzyżowym), natryski pod ciśnieniem oraz masaże strumieniem podwodnym. Natrysk z zimnej wody stosowany pod koniec takiego zabiegu skutecznie zapobiegnie uczuciu zwiotczenia.
  • Kąpiele w średniej temperaturze (38-36 st. C) łagodzą uczucie niepokoju i odprężają. Zaleca się je także, aby rozluźnić napięte mięśnie przykręgosłupowe i zmniejszyć ich ból po wysiłku. Przy zaburzeniach snu i problemach z zasypianiem może być pomocna kąpiel nasenna. Najlepiej nalać do wanny wodę o temperaturze 36 st. C i poleżeć w niej co najmniej pół godziny. Temperaturę utrzymuje się przez dolewanie gorącej wody. Kąpiele w nieco chłodniejszej wodzie (34-30 st. C) pomogą osobom osłabionym, starszym, przewlekle chorym i z nadczynnością tarczycy. Dobre efekty dają również zabiegi w postaci natrysków, kąpieli częściowych i połączonych z ćwiczeniami ruchowymi.
  • Kąpiele w niskiej temperaturze (18-24 st. C) mają działanie przeciwbólowe, przeciwkrwotoczne i przeciwzapalne. Zapobiegają powstawaniu krwiaków, podwyższają ciśnienie krwi, przeciwdziałają obrzękom oraz polepszają krążenie i odporność. Zaleca się je osobom cierpiącym na hemoroidy, wykazującym objawy hypotonii (zmniejszonego napięcia mięśni), a także przy problemach z żylakami, oparzenia i skręceniach stawów. Wodę o takiej temperaturze stosuje się w zbiornikach do zanurzenia się po zabiegu w saunie. Przeciwwskazaniami przy kąpielach w niskiej temperaturze są obwodowe choroby naczyń tętniczych. Jeśli chodzi o terapię w lodowatej wodzie (krioterapię), to stosuje się ją przy leczeniu przykurczów i niedowładów. Taka terapia ma również działanie przeciwbólowe.

 

Aqua aerobik – ćwiczenia w wodzie

Jedną z bardziej atrakcyjnych i zyskujących ostatnio coraz większą popularność form wodnej aktywności fizycznej jest aqua aerobik. Mogą go uprawiać osoby w różnym wieku, o zróżnicowanym poziomie umiejętności pływackich oraz sprawności fizycznej. Aqua aerobik polecany jest szczególnie osobom zdrowym pragnącym podnieść swój poziom sprawności fizycznej, ale także pacjentom po operacjach, osobom otyłym, niepełnosprawnym, starszym, kobietom w ciąży i dzieciom. To również świetna forma ruchu dla ludzi mających kłopoty z kręgosłupem, układem sercowo-naczyniowym i oddechowym, a także cierpiących na osteoporozę. Aqua aerobik wzmacnia mięśnie, wysmukla ciało oraz poprawia samopoczucie. Cechą charakterystyczną tej formy zajęć jest prowadzenie ich przy pełnym odciążeniu, co jest możliwe dzięki wyporności wody. Zanurzone ciało waży około 90% mniej, więc ćwiczenia nie powodują obciążenia stawów, są całkowicie bezpieczne. W związku z tym, że woda stawia duży opór, ćwiczenia pozwalają zwiększyć siłę mięśni w takim stopniu jak w przypadku treningu na siłowni. Ponadto woda ułatwia wykonywanie ruchów, które „na sucho” mogą sprawiać trudność. Aby ćwiczenia w wodzie były całkowicie bezpieczne i skuteczne, należy pamiętać o konieczności zachowania prawidłowej techniki.

dr Radosław Kożuszek

Sylwetka Katarzyna Matella

Rok założenia: 2006

ul. Kusocińskiego 14a/18
87 - 100 Toruń
tel.: 513 167 359
email: matella13@wp.pl
NIP: 879 - 196 -09 - 69

 

cccc